RECENZE
Filmová recenze: Underworld: ProbuzenĂ
UpĂrka Selene toho zaĹľila uĹľ hodnÄ› – bojovala proti vlkodlakĹŻm i vlastnĂ rase. Ale nic ji nemohlo pĹ™ipravit na válku proti lidem... Proti lidem vybavenĂ˝m nejmodernÄ›jšĂmi technologiemi a poprvĂ© ve svĂ© historii sjednocenĂ˝mi. Selene tak nakonec skonÄŤĂ v chladicĂm boxu mocnĂ© korporace Antigen, a kdyĹľ se probudĂ, zjistĂ, Ĺľe uteklo 12 let. SvÄ›t se zmÄ›nil a upĂĹ™i jsou takĹ™ka vyhubeni. Pořád je však za co bojovat – tĹ™eba za vlastnĂ dceru...
SĂ©rie Underworld je podobnĂ˝ pĹ™Ăpad jako Zastav se a nepĹ™eĹľiješ – v podstatÄ› bĂ©ÄŤkovĂ˝ projekt, kterĂ˝ vytěžil maximum ze svĂ© kýčovitosti a pĹ™epálenosti. Na rozdĂl od neustále dobĂjenĂ©ho Stathama však Underworld nikdy nedosáhl na status kultu – a ani nedosáhne, protoĹľe je aĹľ fetišisticky zaměřenĂ˝ na hlavnĂ postavu, kterou je Ĺľenská. CoĹľ je vzhledem k pĹ™evážnÄ› muĹľskĂ©mu publiku tÄ›chto snĂmkĹŻ prostÄ› problĂ©m. Ano, budeme nadšeni, jak to Kate Beckinsale slušĂ, kdyĹľ se stylizuje do pĂłz obšlehnutĂ˝ch z Bladea, Matrixu (i v aktuálnĂ ÄŤtyĹ™ce se divákovi dostane pĹ™ĂmĂ© citace památnĂ© vestibulovĂ© scĂ©ny) a v podstatÄ› kaĹľdĂ©ho ĂşspěšnĂ©ho akÄŤĹáku, kde byly pouĹľity zpomalovaÄŤky a ÄŤernĂ© koĹľenĂ© obleky, ale zároveĹ budeme brblat, jak uĹľ všechno nÄ›kde bylo a jak je to vykrádaÄŤskĂ©. Na coĹľ se ovšem dá Ĺ™Ăct jen jedinĂ©: ano, je to vykrádaÄŤskĂ©, ale my to pĹ™ece vĂme a nejdeme na to kvĹŻli originálnĂm pĹ™ĂbÄ›hovĂ˝m orgiĂm, nĂ˝brĹľ kvĹŻli nÄ›kolika prostĂ˝m radostem.
ÄŚĂmĹľ mám na mysli a) krvelaÄŤnĂ© upĂry, žádnou emo havěť; b) krvelaÄŤnĂ© a zvĂĹ™ecĂ vlkodlaky, žádnou homoemo havěť (kdyĹľ si v ProbuzenĂ jeden jedinec roztrhne naprosto idiotsky triÄŤko, diskvalifikuje jej to aĹľ do konce utkánĂ); c) Kate Beckinsale, která se pro pĹ™ilĂ©havĂ˝ koĹľenĂ˝ obleÄŤek a vlajĂcĂ plášť prostÄ› narodila; d) nekomplikovanĂ˝ pĹ™ĂbÄ›h, dĂky kterĂ©mu se body A a B pustĂ do sebe a my si uĹľijeme zpomalenĂ© zábÄ›ry na bod C. Moc rád bych vytĹ™Ăskal z pĹ™edchozĂ vÄ›ty vtip a pĹ™idal ještÄ› nÄ›co málo radostĂ, kterĂ© by Underworld nabĂzel, abych mohl Kate pĹ™idÄ›lit bod G, ale prostÄ› to nejde. V tĂ© sĂ©rii opravdu nic jinĂ©ho nenajdete. AĹľ dosud... LetmĂ˝ pohled do kolonky "scĂ©nář" odhalĂ zajĂmavou skuteÄŤnost – Michaela J. StraczynskĂ©ho, jednoho z nejlepšĂch komiksovĂ˝ch scenáristĹŻ devadesátĂ˝ch let a tvĹŻrce seriálu Babylon 5. Jak se ten chlap dostal k tomuhle upĂĹ™Ămu tĂ©matu, to netušĂm, ale najednou se na ÄŤtvrtĂ˝ Underworld dĂvám trochu jinak a docela pĹ™ekvapenÄ› zjišťuji, Ĺľe pĹ™ĂbÄ›h uĹľ nenĂ pouze stupidnĂ (dvojka), nudnĂ˝ (trojka) nebo prostÄ› jen primitivnĂ (jedniÄŤka), ale docela fungujĂcĂ i bez zpomalovaÄŤek. To, Ĺľe z nÄ›j tvĹŻrci vytĹ™ĂskajĂ tak jen asi polovinu, to je druhá vÄ›c.
ZákladnĂ situace – lidstvo ĂşspěšnÄ› pronásledujĂcĂ nelidskĂ© rasy, (tedy obrácenĂ˝ model, neĹľ bĂ˝vá zvykem) degenerovanĂ vlkodlaci (kteřà se ovšem ve finále ukážà zatracenÄ› fikanĂ˝mi "lišáky") a povinnost Selene ochránit svou dceru – totiĹľ diváka pĹ™ivádĂ do svÄ›ta, kterĂ˝ se definitivnÄ› vzdal jakĂ˝chkoliv pokusĹŻ o reálnost a veze se na vlnÄ› ryze komiksovĂ© ÄŤi videohernĂ estetiky. Na to prvĂ© odkazujĂ upĂřà doupata, ale i napĹ™Ăklad zábÄ›ry z ÄŚistek na mÄ›stem prolĂ©tajĂcĂ vrtulnĂky. Na to druhĂ© pak struktura pĹ™ĂbÄ›hu, kde se postavy vĹľdy dostanou do urÄŤitĂ© lokace, o kterou následnÄ› podstoupĂ boj (bÄ›hem nÄ›hoĹľ se celá lokace prozkoumá, ale stejnÄ› se v podstatÄ› vrátĂme do vĂ˝chozĂho bodu). V takovĂ©m filmu je geniálnĂm tahem odstranÄ›nĂ jakĂ©hokoliv pokusu o psychologii, nebo snad vztahy – postavám je ponechána pouze pudová rovina: Selene je prostÄ› rozenĂ˝ Ochránce, má to v krvi, a proto umĂ masakrovat tak, jako nikdo jinĂ˝. CoĹľ je dalšà velkĂ© pĹ™ekvapenà – s rezignacĂ na jakĂ˝koliv pĹ™esah (u jedniÄŤky se nesmÄ›le mektalo o motivu Romea a Julie) si tvĹŻrci otevĹ™eli ne dvĂĹ™ka, ale vrata k nekompromisnĂ Ĺ™ezniÄŤinÄ›.
Film, kde po pÄ›ti minutách vidĂme otevĹ™enou zlomeninu, nÄ›kolik desĂtek spálenĂ˝ch tÄ›l, masovĂ© popravy a asi pÄ›t podĹ™ĂznutĂ˝ch hrdel prostÄ› nemĹŻĹľe bĂ˝t špatnĂ˝. ZvláštÄ› kdyĹľ v podobnÄ› veselĂ©m duchu pokraÄŤuje dál (a navĂc v tomto mÄ›sĂci narazĂte v kinech snad uĹľ jen na ÄŤeskĂ© filmy). Ano, nÄ›kdo bude namĂtat, Ĺľe je to zvrácenĂ˝ produkt modernĂ doby, která adoruje hnusnĂ© krvesaje (upĂĹ™i jsou za absolutnĂ dobráky, kterĂ˝m se ubliĹľuje – coĹľ je proti logice pĹ™edchozĂch dĂlĹŻ, ale budiĹľ), jenĹľe upĹ™ĂmnÄ›: kde uvidĂte tolik prĹŻstĹ™elĹŻ hlav, dekapitacĂ a zakrvácenĂ˝ch malĂ˝ch holÄŤiÄŤek? A kde kĹ™ehká upĂřà masová vraĹľedkynÄ› složà nezapomenutelnĂ˝ hold Komandu a zemskĂ© gravitaci? JistÄ›, jen a jen tady. Jedinou chybou filmu je, Ĺľe pĹ™es všechnu brutalitu a seveĹ™anskou chladnou atmosfĂ©ru (oba reĹľisĂ©Ĺ™i jsou ÄŤerstvĂ˝m importem do ZemÄ› snĹŻ) se pořád jedná o prudĂ©rnÄ› americkĂ˝ snĂmek, takĹľe z Kate, pĹ™estoĹľe ji držà v zajetĂ nahou, uvidĂme jen nÄ›co málo kĹ™ivek (asi tolik, co v duchem spĹ™ĂznÄ›nĂ© sĂ©rii Resident Evil z Milly Jovovich). Ĺ koda, ale protoĹľe s pĹ™ibĂ˝vajĂcĂmi dĂly se toho od sĂ©rie ÄŤeká mĂ©nÄ› a mĂ©nÄ› a tvĹŻrci si tak mohou nerušenÄ› odskoÄŤit do nádhernĂ˝ch vod erotickĂ©ho trashe, nenĂ tĹ™eba si zoufat. PÄ›tka uĹľ to na gĂ©ÄŤko dotáhne...
UNDERWORLD: AWAKENING, USA 2012, 89 min.
ReĹľie: Mans Marlind, Bjorn Stein
Scénář: Len Wiseman, John Hlavin, Michael J. Straczynski, Allison Burnett
Hudba: Paul Haslinger
Kamera: Scot Kevan
HrajĂ: Kate Beckinsale a... Zbytek vás nezajĂmá.
70 %
Boris Hokr
foto: archiv distributora