RECENZE
Filmová recenze: Alois Nebel
Tak nám nominovali na Oscara, mohla by Ĺ™Ăct posluhovaÄŤka, kdybychom nÄ›jakou mÄ›li. Ano, domácĂ filmová sezona našla svĂ©ho krále velmi rychle. V ÄŤeskĂ©m rybnĂÄŤku zrodilo se dĂlo geniálnĂ, majstrštyk, kterĂ˝ otĹ™ese svÄ›tem. ModernĂ, pánovĂ©, modernĂ dĂlo! Adaptace kultovnĂho neb ÄŤernobĂlĂ©ho komiksu... Hm, hm, a tomu všemu máme jako věřit? To radÄ›ji ne...
S Aloisem Nebelem je problĂ©m. Ten film se jaksi ještÄ› pĹ™ed premiĂ©rou stal rodinnĂ˝m stĹ™Ăbrem a kdokoliv si dovolĂ poukázat na urÄŤitĂ© nedostatky, je hned kazišuk, škarohlĂd, zamindrákovanĂ˝ ÄŤecháček, kterĂ˝ nedokáže ocenit veledĂlo, a v závislosti na tom, kdo se do nÄ›j obuje, i zrádce dÄ›lnickĂ© tĹ™Ădy, hanobitel rasy nebo nevzdÄ›lanec, kerej o tom prostÄ› nemá ánung, jasnĂ˝? JenĹľe on ten film vážnÄ› nenà žádnĂ˝ zázrak a právÄ› všechny ty adorace jsou tĂm, co mu podrážà nohy, protoĹľe se prostÄ› nemajĂ moc o co opĹ™Ăt, krom toho, Ĺľe co je ÄŤeskĂ©, to je hezkĂ©, a dÄ›lnická tĹ™Ăda filmová si opravdu posunula hranice. JenĹľe skuteÄŤnost, Ĺľe z formátu, v kterĂ©m je film natoÄŤenĂ˝ (tedy rotoskopická animace) vymáčkli tvĹŻrci maximum a po dlouhĂ© dobÄ› jsou na plátnÄ› zase vidÄ›t ne zlatĂ©, ale rovnou diamantovĂ© ruÄŤiÄŤky, (ehm, je to koprodukce, ale tĂm si to hezkĂ© pĹ™irovnánĂ nebudeme kazit, Ĺľe?) ještÄ› neznamená, Ĺľe vĂ˝sledek je dobrĂ˝ film. V ÄŤem je problĂ©m?
Ve scĂ©náři. Ten má na krku pĹ™edevšĂm Jaroslav Rudiš, autor pĹ™edlohy, která je skuteÄŤnÄ› pro ÄŤeskĂ© prostĹ™edĂ v mnoha ohledech vĂ˝jimeÄŤnĂ˝m dĂlem. JenĹľe i dĂky tomu, Ĺľe je to trilogie a nabĂzĂ tedy dostatek prostoru pro takovĂ© nicotnosti, jako jsou pĹ™ĂbÄ›h, motivace postav, napĂnavĂ˝ dÄ›j atd. Film má necelĂ˝ch devadesát minut a jelikoĹľ dost scĂ©n je velice pomalĂ˝ch a zaměřenĂ˝ch nikoliv na nÄ›jakĂ© ÄŤiny, ale na prĹŻlet fikÄŤnĂm svÄ›tem, je jasnĂ©, Ĺľe se v nÄ›m odehrává jedno velkĂ©, naÄŤanÄŤanĂ©, v nĂ©blu neb mlze utopenĂ© nic. Rudiš jako kdyby zapomnÄ›l, Ĺľe divák nenĂ povinen ÄŤĂst pĹ™edlohu a dokonce ani nahlĂĹľet do hlavy tvĹŻrcĹŻm, kteřà znajĂ souvislosti. A tak se musĂ poÄŤĂtat s tĂm, Ĺľe část filmu slibuje temnĂ˝ pĹ™ĂbÄ›h pomsty (v hlavnĂ roli Karel Roden, kterĂ˝ vypadá po dlouhĂ© dobÄ› zase lidsky) a část se utápĂ v sentimentu pozdnĂ lásky (Nebel a nádraĹľaÄŤka KvÄ›ta). A protoĹľe má jedna scĂ©na titulek "rok 1945", tak se po nás chce, abychom uvěřili, Ĺľe se snĂmek stavĂ ÄŤelem k bolavĂ© otázce odsunu. Inu, nestavĂ, na to jedna minuta zahalená do z vlaku unikajĂcĂ páry skuteÄŤnÄ› nestaÄŤĂ.
StejnÄ› tak mÄ› nikdo nepĹ™esvÄ›dÄŤĂ, Ĺľe sebelepšà scĂ©na oĹľraleckĂ© párty houmlesĹŻ, prostitutky a Nebela je reflexĂ sametovĂ© revoluce a jeden šmelinář zparchantÄ›lĂ© doby normalizace. Bez pořádnĂ© motivace a ukotvenosti v ne nutnÄ› silnĂ©m, ale alespoĹ elementárnÄ› soudrĹľnĂ©m pĹ™ĂbÄ›hu to bohuĹľel nefunguje a z potenciálnÄ› opravdu geniálnĂho filmu se stává geniálnĂ spoĹ™iÄŤ obrazovky. MĹŻĹľete si pĹ™itom vybrat, zda si na komp dáte prĹŻlety krajinou nebo poctivou rekonstrukci praĹľskĂ©ho HlavnĂho nádražà z roku 1989. V obou pĹ™Ăpadech to bude stát za to a návštÄ›vy vás budou povaĹľovat za cool undergroundovĂ©ho intelektuála.
SnĂmek tedy spolĂ©há ÄŤistÄ› na atmosfĂ©ru, kterĂ© má dĂky skvÄ›lĂ© práci animátorĹŻ opravdu na rozdávánĂ. JenĹľe je zde otázka: proÄŤ tedy film vlastnÄ› vznikl a proÄŤ zrovna v tĂ©to podobÄ›? Adaptace, aby mÄ›la smysl, by mÄ›la pĹ™edlohu uchopit adekvátnÄ› novĂ©mu mĂ©diu, pĹ™ĂpadnÄ› ji ještÄ› obohatit. FilmovĂ˝ Alois Nebel je obohacen tĂm, Ĺľe se postavy hĂ˝bou a titulnĂ hrdina má tvář pana Krobota. To je dost málo. Naopak pod kastraÄŤnĂm stolem filmovĂ©ho pĹ™episu zĹŻstal pĹ™ĂbÄ›h, psychologie, logika atd. VĂ˝sledek pak vypadá, Ĺľe máme co do ÄŤinÄ›nĂ s vizuálnÄ› úžasnĂ˝m manĂ˝rem nÄ›kolika tvĹŻrcĹŻ, kteřà chtÄ›jĂ bĂ˝t vidÄ›t a slyšet, ale bohuĹľel nemajĂ co Ĺ™Ăct. TakĹľe vlastnÄ› takovĂ© ÄŤeskĂ© filmovĂ© Sin City – bez žánrovĂ˝ch slastĂ, ale s velkĂ˝ma oÄŤima (nenaplnÄ›nĂ˝ch) intelektuálnĂch ambicĂ. Ĺ koda.
Česká premiéra: 29. 9. 2011
ČR/Německo 2011, 87 min.
ReĹľie: Tomáš LuĹák
ScĂ©nář: Jaroslav Rudiš, JaromĂr 99
Hudba: Petr KruĹľĂk
Kamera: Baset Jan StĹ™ĂtezskĂ˝
HrajĂ: Miroslav Krobot, Karel Roden, Leoš Noha, Alois Ĺ vehlĂk, Tereza VořÚková aj.
HodnocenĂ: 50 %
Boris Hokr
foto: archiv distributora